بارگیری...
خواص تخم مرغ

خواص تخم مرغ

ارزش غذایی تخم مرغ :

تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است؛ تخم‌مرغ، همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را داراست و حدود 5.12  درصد جِرم تخم‌مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد.  یک عدد تخم‌مرغ، ۳ درصد نیاز روزانه انرژی یک مرد بالغ و ۴ درصد نیاز روزانه انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند تخم مرغ، بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است. چربی‌ها  10.8  درصد تخم مرغ را چربی تشکیل می‌دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از 5 درصد آن در سفیده موجود است. بر اساس تحقیقات ۱۱ درصد اسید چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیراشباع پلی (با چند باند دوگانه)، ۴۴ درصد از نوع اسیدهای چرب غیراشباع مونو (با یک باند دوگانه) و ۲۹ درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است. کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می‌باشند و برای ساختمان و عملکرد سلول‌های بدن ضروری اند. کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول‌های بدن را حفظ می‌کند. همچنین بعنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده مواد چربی است که باعث نرمی پوست می‌شوند .

تخم مرغ و کلسترول خون

در رابطه با تاثیر تخم مرغ و کلسترول آن، بر کلسترول خون هنوز مطالعات دقیقی برای مصرف بیش از 6 عدد در روز انجام نشده است. در نتیجه نمی توان نظر قطعی برای مصرف بالای 6 عدد بیان کرد. طبق مطالعات انجام شده، مصرف تخم مرغ در محدوده ی 1-6 عدد در روز، در صورتی که با یک رژیم غذایی سالم (کم کربوهیدرات و فاقد چربی های مضر و اشباع) همراه باشد، احتمالا خطری نداشته و یا حتی به کاهش کلسترول بد خون نیز شاید کمک کند.

اما احتمال می رود در صورت مصرف بیش از این میزان، و یا مصرف کربوهیدرات و چربی های بد همراه آن، سبب کاهش HDL یا همان کلسترول خوب شودو ریسک بیماری های قلبی و عروقی را بالا ببرد .

تخم مرغ و لاغری :

تخم مرغ حاوی پروتئین مناسبی می باشد که برای چربی سوزی بسیار مفید بوده و توصیه می شود که در وعده صبحانه به شکل آب پز مورد استفاده قرار گیرد . هر تخم مرغ آب پز حاوی 70 کالری می باشد که سفیده آن تنها 20 کالری دارد ، سفیده تخم مرغ حاوی سدیم و پتاسیم است که برای سالمتی مؤثر می باشد . پروتئین برای بدن الزم است و عالوه بر خاصیت چربی سوزی در عضله سازی نیز پرکاربرد می باشد .

منبع : ویکی پدیا

نظرات کاربران

نظر بدهید