بارگیری...
خواص درمانی عسل

خواص درمانی عسل

اثرات درمانی عسل

عسل یکی از منابع طبیعی انرژی محسوب می شود آزمایش های مختلف طیف وسیعی از اثرات درمانی آن را هویدا ساخته است. عسل باعث تحریک سیستم ایمنی شده و در برابر عفونتهای ویروسی و باکتریایی مقابله می کند.

عسل هورمونها را تنظیم می کند، ، باعث افزایش قدرت بدنی می شود، به تنظیم  وزن  کمک کرده  باعث کم اشتهایی نسبت به استفاده از غذا و نیکوتین می شود حافظه را تقویت می کند و عملکرد فکری را بالا می برد، افسردگی مزمن و خستگی را رفع نموده، در برابر هیجانات و آلرژیها بدن را حفاظت می کند، باعث کاهش استرس شده، باسرماخوردگی و عفونتهای تنفسی مقابله می کند، به صافی و استحکام پوست کمک می کند، قدرت باروری را افزایش می دهد، باعث ترمیم و رشد استخوان بافت و ماهیچه است فشار خون را کم می کند، چربی را کاهش می دهد، قاعدگی را تنظیم و اختلالات مربوط به غدد درون ریز کبد را از بین می برد، در هنگام آبستنی و یائسگی با تنظیم صحيح هورمون ها از بدن محافظت می کند، موجب جلوگیری از انسداد شریانی است، از عفونتهای مثانه پیشگیری می کند، باعث سرعت التیام زخم است و آماس را کاهش می دهد، ناراحتی های کبدی را نیز در مان کرده، بدن را در برابر سرطان محافظت می کند، از بین برنده ورم مفاصل است، آثار بیماری مرض قند را کاهش می دهد، از حملات آسمی جلو گیری نموده، خستگی چشم و ضعف آنرا کاهش می دهد، از تصلب شرائن پیشگیری می کند درمان سوء تغذیه است، حافظه را تقویت می کند، منونوکلئوسیس را درمان نموده از زخم معده جلوگیری و آنرا درمان می کند، علائم اگزما و زرد زخم را کاهش داده گلبول قرمز را افزایش می دهد، عسل از کم خونی ناشی از سوی تغذیه جلوگیری و آنرا درمان میکند.

محصولات زنبور عسل

اثرات درمانی محصولات زنبور عسل

عوامل ترکیبی موجود در محصولات زنبور موجب عملکردهای بسیاری می گردند که در ذیل به آنها اشاره می شود : تحریک سیستم ایمنی و مقابله در برابر عفونتهای ویروسی و قارچی، تنظیم و توازن هورمون، افزایش نیرو و قدرت بدنی، کمک به تنظیم وزن، عدم اشتیاق به غذا و نیکوتین، برانگیختن حافظه و عملکرد هوشی، مقابله با دردهای مزمن، محافظت در برابر تب یونجه وحساسيتها، محافظت در برابر استرسها و هيجانها افزایش انرژی و بنیه (گرده زنبور توسط ورزشکاران بکار گرفته میشود)، مقابله با سرما خوردگی و عفونتهای تنفسی، کمک به پاکسازی و سلامتی پوست، بهبود عملکرد جنسی، تسهیل باروری، کمک به برگشت توانایی های جنسی، کمک به ترمیم دوباره ی استخوان، ترمیم بافت و ماهیچه، کاهش دهنده کلسترول کاهش دهنده فشار خون کاهش دهنده چربی و کلسترول خون، جوانی بخش سالخوردگان و بیماران، بهبود آثار مربوط به یائسگی و بارداری، بهبود اختلالات غدد درون ریز، تنظیم تعادل هورمون، اثر در بهبود امراض مربوط به انسداد شریانی، امراض مثانه، و باعث رفع کم خونی و التهابات کبدی، سرطان و ورم مفاصل، افسردگی، دیابت (قند خون)، آسم (تنگی نفس)، ضعف یا خستگی چشم، تصلب شرائین، سوء تغذیه، خستگی روحی، زخم معده، اگزما، زرد زخم و التیام جراحات می شود. همچنین باعث افزایش گلبولهای قرمز خون شده و موجب درمان یا پیشگیری از کم خونی ناشی از اثر عوامل تغذیه ای می گردد.

ترکیبات عسل , ژل و بره موم
الف – آمینواسیدها :
فرآورده های زنبور غنی از آمینو اسیدها، پروتئین، گلبولينها و پپتونها است. آمینواسیدها اساس ساختمان سلولی است و برای ادامه حیات ضروری می باشد.
آمینو اسیدهای موجود در فرآورده های زنبور عبارتند از :
تریپتوفان، لوسین، لیزین، ایزولوسین، متیونین، سیستئین، ترسونین، آرژنین، فنیل آلانین هیستیدین، والين، گلوتامیک اسید، تیروسین، گلایسین، سریر پرولين، آلانین، اسپاراتیک اسید، هیدروکسی پرولین، بوتیریک اسید. با بررسی خصوصیات و کاربردهای هریک از آمینواسیدها می توان به فواید فرآورده های زنبور پی برد.
١- تریپتوفان:
یک آرام بخش طبیعی است تشویش و افسردگی را کم می کند و به کمک لیزین با پایین آوردن سطح کلسترول به درمان سردردهای میگرنی، اختلالات قلبی و شریانی کمک می کند .
تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که در بیشتر غذا های پروتئینی وجود دارد. تریپتوفان یک امینو مکمل بوده و فواید مشارکت با آن به قرار زیر است: تحمل راافزایش داده و پریشانی را کم می کند به درمان افسردگی سرعت می بخشد و عامل ضد تشویش و نگرانی است مانع رفتارهای پرخاشگرانه است و تمایل به کربوهیدراتها را تقلیل می دهد و همین عامل باعث کنترل قند خون بوده و مانعی برای چاقی است.
۲- لیزین :
از آمینو اسیدهای ضروری است به فراوانی در ماهیچه وجود دارد. اما بدن قادر به تولید آن نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. مطالعات نشان داده که لیزین در برابر تبخال موثر بوده و این اثر با تقلیل رشد ویروس بوسیله اصلاح و متعادل کردن مواد مغذی می باشد. و کمبود آن باعث خستگی، تورم چشمها تاخیر در رشد و مشکلات کم خونی و تناسلی می شود.
لیزین نقش مهمی در ساختار کلاژن دارد. (کلاژن : پروتئینی در ساختار استخوان و غضروفه و بافت همبند است). فرآورده های زنبور که حاوی لیزین می باشند، قادرند جذبه روده ای را نسبت به کلسیم افزایش دهند و باعث کاهش خروج کلسیم از ادرار شوند.
مزایای لیزین:
پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک به التیام استخوانهای صدمه دیده. کمک به قابلیت ارتجاعی و سلامت پوست جلوگیری یا کاهش شدت تبخالهای تناسلی و ساخت ماهیچه و بافت همبند.
٣- متیونین:
و یکی از آمینو اسید های گوگردی ضروری است که بدن قادر به ساخت آن نبوده و باید از طریق تغذیه آن را به دست آورد.متیونین نقش کلیدی در تنظیم اسید فولیک مورد استفاده دارد . کسانی که دچار کمبود متیونین هستند مستعد پذیرش آلرژی اند زیرا متیونین با شرکت در واکنشهای آنزیمی موجبه پایین آوردن سطح هیستامین می شود.
مزایای متیونین :
بهبود جراحات و صدمات و مبارزه با افسردگی در برابر آلرژی و آسم و هم چنین در مقابله صدمات ناشی از پرتوها سودمندند .باعث تقلیل افسردگی ناشی از اعتیاد به هروئین و داروهای مسکن و خواب آور است و رادیکالهای آزاد را غیر فعال میکند و قادر است با ساخت پروتئین، بافت سلولی را تغییردهد جراحات و سوختگی ها را بهبود می دهد. استفاده از متیونین به سلامت پوست کمک نموده، از ریزش مو جلوگیری و به رشد آن کمک می کند. جراحات ناشی از صدمات سوختگی یا جراحی را التیام می دهد و بدن را در برابر اثرات سوء ناشی از مصرف الکل، سیگار و سایر مواد شیمیایی مصون می دارد. جذب آهن را بالا می برد و واکنشهای حساسیتی به مواد شیمیایی را اصلاح می کند، باعث تولید گلبولهای قرمز و سفید خون شده و از کبد محافظت می کند.
۴- سیستئین :
از طریق رژیم غذایی بدست می آید و با کشیدن سیگار از بین می رود از عمده ترکیبات پوست، مو و ناخن است. وجود سیستئین می تواند باعث افزایش رشد تراکم و قطر مو باشد. (در برخی نمونه ها باعث کاهش رشد مو می شود). سیستئین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و بدن را در برابر پرتو ها و آلودگی ها محافظت میکند و قادر است علائم سالخوردگی را به تعویق بیاندازد.
۵- هیستیدین :
آمینو اسید ضروری است که از طریق رژیم غذایی بدست می آید . هیستیدین دارای خواص ضد التهاب است و تنها آمینو اسیدی است که در خون مبتلایان به ورم مفاصل کمتر وجود دارد.
مزایای هیستیدین :
باعث افزایش التيام زخم بوده و برای رشد و ترمیم بافت ضروری است از ورم مفاصل جلوگیری می کند، عامل مهمی در سلامت گلبولهای قرمز خون است. کمبود آن باعث کاهش همو گلوبولین و هماتوکریت می شود و مقدمه ای است برای ابتلا به کم خونی و نیز به ذخیره ی گلوکز در کبد کمک می کند.
۶- گلوتامین :
نقش کلیدی در سوخت و ساز سلولی دارد. انرژی بدن را افزایش داده باعث تقویت حافظه و تمرکز است . میزان قند خون را تثبیت می کند و رغبت به الكل را کاهش می دهد. سموم آمونیاکی بدن را دفع می کند. بعد از قطع تمرینات بدنسازی از بدن حمایت می کند و افسردگی را کاهش میدهد . بدن را در برابر اثرات ناشی از پرتو درمانی وشیمی درمانی محافظت نموده به ساخت DNA کمک می کند .
۷- تیروزین :
با تاثیر بر مغز می تواند با افسردگی مبارزه کند و قادر است میزان هورمون تیروئید و آدرنالین را که بوسیله غده آدرنال برای پاسخ به هیجانات ترشح می شود تغییر دهد، کسالت را کم نموده، تمرکز را بهبود می بخشد و خستگی را کاهش می دهد.
براساس نتایج حاصل از تجزیه چهار محصول مهم کندوی زنبور عسل رویال ژل، موم، بره موم و عسل) این فراورده ها دارای اجزای زیر می باشند:

ب - ویتامینها :
پروویتامین A (کارتینوئیدها)، ویتامین B1 (تیامین) ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین) | ویتامین B5 (پانوتنیک اسید)، ویتامین B6 (پیرودوکسین) ویتامین B7 ویتامین B8 ویتامین B9، تیامین B12 (سیامو کوبالامين) ویتامین C (اسکوربیک اسید)، ویتامین D ویتامین E فولیک اسید، ویتامین H (بیوتین)، ویتامین K، کولین، اینوزیتول، پانتوتنیک اسید، روتین، ویتامین PP (نیکوتینیک آمید).
ج - مواد معدنی :
کلسیم، فسفر مس ، پتاسیم، منیزیم، منگنز، سیلیکون، سولفور، سدیم، تیتانیم روی، ید، کلر، برم، مولیبديوم آهن .
د- چربیها و روغنها:
اسید های چرب، هگزادی کانول، آلفا آمینوبوتیریک اسید.
اسیدهای چرب:
کاپروئیک، کاپریلیک، کاپریک، لوریک، میریستیک، پالمیتیکا، یتمیک، پالمیتیک، انکووا، استیریک، اولیک لینولئیک، أراسیدیک، ، بروسیس کیمولنیک، ایکوسانوئیک .
5- پروتئینها، گلوبولینها، پپتونها و آمینواسیدها : تریپتوفان، ایزولوسین، متیونین، سیستین ، تریسونین، آرژنین، فنیل آلانین، هیستیدین،والین ,اسیدگلوتامیک ، تیروسین ، گلایسین، س رین، پرولین، لوسین، آلانین، لیزین، اسیداسپاراتیک، هیدروکسی پروٹین، بوتیریتیک اسید.
و- کربوهیدراتها:
صمغها، پنتوزانها، سلولز، سورونین، نشاسته، ساکارز، فروکتوز، قند انگور، لولوز، قند های ساده.
ف- ریز مغذیها:
نکلوسید، تری گلیسیریدها، براسین، جیبرلین، کینین، ورنین، گوانین پنوتوسوس، هیپو گزانتین، کروستین، زگزانتین، لیکوپنوهگزندیکاتول گزانتین، دی گلیسیریدها، آلفا-آمینوبوتیریک اسید، منوگلیسیریدها، اكسين .
متفرقه
موم، صمغ، استروئیدها، رنین، گزانتین، هیپوگزانتین، نوکلئین آمینها، لستین، گلوکوزید، ايزورهانیتین، گلایکوزیدهایکوئرسیتیر سلنیوم، نوکلوئیک اسید، فلاونوئیدها، فنولیک اسیدها، ترپنزها فاکتورهای رشد و بسیاری دیگر از مواد مغذی.

طرز استفاده صحیح از عسل:
برای اینکه از خواص آنزیمی و آنتی اکسیدانی عسل بتوان استفاده کرد بهتر است عسل را در کوزه نگهداری نمود و هنگام مصرف به میزان مورد نیاز از آن برداشت کرد و با نوشیدنی گرم آمیخت با این روش ضمن جلوگیری از نابودی آنزیم ها به فعال شدن آنتی اکسیدانها نیز کمک می شود با قرار دادن عسل در رژیم روزانه می توان اثر سموم و نیز عفونتها را از بین برد. افزودن رویال ژل به عسل موجب می شود که برای نگهداری آن نیاز به دمای پایین و یا افزودن نگهدارنده نداشته باشیم.
کم کردن کریستالهای عسل مستلزم استفاده از حرارت بالا است که این حرارت منجر به خراب شدن و از بین رفتن آنزیم های طبیعی با ارزش آن می شود. مسئله کریستاله شدن عسل چندان مهم نیست، زیرا با گرم کردن تدریجی حالت مایع خود را باز می یابند عسلهایی که کریستاله شده اند بسیاری از مردم عسل را بانوشابه های گرم آمیخته مصرف می کنند گر چه منافع زیادی در گرم کردن آن وجود دارد اما این مسئله منجر به نابودی آنزیمها می شود .
بر طبق بررسیهای دانشگاه clemson در جنوب کرولین وقتی عسل گرم می شود فعالیتهای آنتی اکسیدانی آن افزایش می یابد.

 منبع : کتاب ارزش دارویی غذایی محصولات کندو نوشته مهندس زهره تابعی

نظرات کاربران

نظر بدهید