بارگیری...
خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این درخت نخستین بار در کرانه‌های مدیترانه پرورش یافت. روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند که دارای مقدار زیادی چربی سیرنشده می‌باشد.

روغن به وسیله ی خرد کردن کامل زیتون و جدا کردن روغن به وسیله ی روش‌های مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. این روغن بسیار در آشپزی، لوازم آرایش، دارو و صابون در قدیم به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی به کار برده می‌شود. روغن زیتون در سرتاسر جهان به کار برده می‌شود، بیشترین مصرف آن در کشورهای پیرامون مدیترانه است.

آثار روغن زیتون بر تندرستی

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد که این امر، به دلیل وجود چربیهای اشباع نشده در این روغن است؛ بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربیهای اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد. همچنین روغن گردو و اسید چرب امگا ۳ که در گوشت ماهی و سبزیجات وجود دارد همچون روغن زیتون، اسیدهای چرب اشباع نشده دارند و بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی مفیدند. علاوه بر این از روغن زیتون می‌توان برای براق کردن موهای خشک و نرم کردن صورت و دستها استفاده کرد.

روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن بهترین روغن است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) :

روغن زیتون استفاده کنید زیرا سودا و صفرا را برطرف می کند , بلغم را از بین میبرد , عصب را تقویت می کند , بیماری را از بین می برد و اخلاق را نیکو می کند .

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روغن زیتون به خاطر فواید بسیاری که دارد، میزان مصرف آن هم بالاست و به دنبال آن احتمال تقلب سودجویان در این محصول نیز بالا می رود. این در حالیست که با آزمایشی ساده میتوان اصل یا تقلبی بودن روغن زیتون را تشخیص داد.به این صورت که روغن زیتون را مدتی در یخچال قراردهید؛اگر حالت سفت شدن یا یخ زدگی دانه های روغن در آن دیده شد، روغن اصل و خالص است .

انواع روغن زیتون :

  • روغن زیتون فوق بکر: به روغن زیتون بکر که اسیدیته آن کمتر از ۰٫۸ درصد باشد، روغن زیتون فوق بکر گفته می‌شود. میزان تولید این روغن معادل ۱۰ درصد کل تولید روغن زیتون می‌باشد.
  • روغن زیتون بکر: به روغن زیتون بکر که اسیدیته آن کمتر از ۲ درصد باشد روغن زیتون بکر گفته می‌شود.
  • روغن زیتون خالص: مخلوطی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون بکر می‌باشد.
  • روغن تفاله زیتون Olive pomace oil:معمولاً شامل مخلوطی از روغن pomace تصفیه شده به همراه روغن زیتون بکر می‌باشد. این روغن از نظر متخصصین روغن زیتون از ارزش پایینتری برخوردار می‌باشد. با اینحال ترکیب اسیدهای چرب این روغن کاملاً مشابه با روغن زیتون بوده و با توجه به بالا بودن نقطه دود آن، در برخی از کشورها از آن جهت روغن پخت‌وپز در رستورانها و منازل استفاده می‌شود.
  • روغن زیتون نفتی Lampante oil: این روغن جهت مصارف خوراکی مناسب نمی‌باشد. واژه نفتی به علت مصرف این نوع روغن زیتون به عنوان سوخت چراغهای روغن سوزدر زمانهای گذشته اطلاق می‌شود. این نوع روغن درحال حاضر تنها در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روغن زیتون تصفیه شده: روغن حاصل از تصفیه شیمیایی یا فیزیکی روغن زیتون بکر به شرط عدم ایجاد تغییر در ترکیب تری گلیسریدی آن، روغن زیتون تصفیه شده نامیده می‌شود. میزان اسیدهای چرب آزاد این روغن نباید بیش از ۰٫۳ درصد باشد. این روغن معمولاً از تصفیه روغن زیتون بکر با اسیدیته بالا و شرایط نامناسب تهیه می‌شود. در حدود ۵۰ درصد روغنهای زیتون بکر تولید شده در آب و هوای مدیترانه‌ای به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته و کیفیت پایین به ناچار تصفیه می‌شوند. لازم است ذکر شود که در تولید این روغن هیچ گونه حلالی جهت استخراج آن استفاده نشده است و تنها به علت بالا بودن اسیدیته تحت فرایندهای تصفیه فیزیکی و یا شیمیایی قرار گرفته است. این روغن در مواقعی تحت عنوان» روغن زیتون خالص» به فروش می‌رسد.

روغن زیتون و لاغری :

روغن زیتون دارای چربی های اشباع نشده می باشد که می تواند برای تشکیل یک غذای سالم و چربی سوز بسیار مناسب باشد و در انجام کاهش وزن به شما کمک کند تا زودتر به نتیجه برسید روغن زیتون را می توان در سس های سالاد استفاده کرد و یا آن را جایگزین سایر روغن های مایع نمود

نظرات کاربران

نظر بدهید