بارگیری...
خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگي  Tomato

گوجه فرنگي از هزاران سال پیش وجود داشته است ولي البته باندازه يك گیلاس بوده است و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است .وطن اصلی این گیاه آمریکای جنوبي است. در قرن شانزدهم در کشور پرو به مقدر زیاد کشت مي شده است . در قرن هفدهم گوجه فرنگی به انگلستان و هلند راه یافت و چون بسیار گران بود فقط مردم ثروتمند مي توانستند از آن استفاده کنند و بنام سیب عشق معروف شد.

گوجه فرنگي در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کشت مي شود و تقریبا در تمام فصول سال وجود دارد گوجه فرنگی انواع مختلف دارد و در حدود شانزده نوع آن در بازار بفروش مي رسد .

يك نوع آن گوجه فرنگی سفید است که دارای اسید نمي باشد , گوجه فرنگی را باید هنگامیکه کاملا رسیده است از بوته چید و مصرف کرد زیرا گوجه فرنگي نارس و سبز برای بدن مخصوصا کلیه ها مضر است البته در کشورهاي صنعتي گوجه فرنگی را کال مي چينند تا هنگامیکه به مقصد مي رسد و یا در انبار مي رسد و قرمز مي شود . اگر گوجه فرنگي کاملا قرمز باشد ولي هنگامیکه آنرا باز مي کنند تخم آن سبز باشد نشانه این است که گوجه فرنگي را كال چیده اند و بعدا رسیده است .

گوجه فرنگی گیاهی است یکساله دارای شاخه های زیاد که ارتفاع آن تا حدود يك متر می رسد گلهای آن زرد رنگ است که از کنار شاخه ها و یا ساقه آن بیرون می آید . مویه آن گرد و یا تخم مرغي و برنگ زرد و یا قرمز دیده می شود .

خواص داروئي:

 گوجه فرنگی گر چه دارای اسید سیتریك است اما بدن را قلیایی می کند

گوجه فرنگي درجه قلیایی بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمي خون کمک می کند بطور کلي تصفيه کننده خون است

به دفع ساید اوريك كمك مي کند

گوجه فرنگي براي درمان ورم ملتحمه چشم مفید ملین است است

سنگ کلیه را دفع مي کند

آقایان با خوردن مرتب گوجه فرنگی می توانند خود را در مقابل سرطان پروستات بیمه کنند

گوجه فرنگی از ورم آپاندیس جلوگیری می کند

برای رفع دندان درد ، ریشه و شاخه برگهای گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه کنید .

از جوشانده برگ گوجه فرنگی برای دفع شته و حشرات می توانید استفاده کنید . بدین منظور باید یك کیلو گرم برگ تازه گوجه فرنگی را در یك لیتر سرکه خیس کرده و در داخل ظرفي که 2 لیتر آب جوش درد بریزید و ظرف را روي چراغ قرار داده وبمدت 15 دقیقه بجوشانید ظرف را از روي چراغ برداشته بگذارید تا مدت دو روز بماند و گاهگاهي آنرا هم بزندي سپس آنرا با فشار صاف کنید

گوجه فرنگی برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم مفید است

گوجه فرنگی ورم مفاصل را برطرف مي کند

از تصلب شرائین جلوگیری می کند و حتی مصرف آن برای این مرض مفید است

اوره خون را پائین می آورد

ورم مخاط روده را رفع می کند

برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و کرفس به نسبت مساوی و بمقدار سه فنجان در روز قبل از غذا و بمدت سه هفته استفاده کنید .

برای تمیز کردن لکه جوهر بر روی لباس يک تکه پنبه را در داخل آب گوجه فرنگی برده و لکه جوهر را با آن مالش دهید و سپس آنرا بشوئید

اگر پوست شما كك و مك درد هر روز آنرا با آب گوجه فرنگی تمیز کنید کم کم كك و مك ها را از بین می برد

مضرات :

در بعضي از اشخاص هضم گوجه فرنگي با اشکال صورت می گیرد آنهائیکه معده حساس دارند نباید در خوردن گوجه فرنگي افراط کنند . بعضي از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند

 

نظرات کاربران

نظر بدهید