بارگیری...
خواص گیاه دم اسب

خواص گیاه دم اسب

گیاه دم اسب  Horsetail

دم اسب گیاهی است که از 270 میلیون سال پیش در روی زمین وجود داشته است و بعنوان گیاه داروئي در اروپا و چین بکار رفته است . دم اسب چون دارای مقدار زیادي سيليس مي باشد بنامس پلیس Silica نیز معروف است .

دم اسب دو نوع ساقه هوايي دارد .ساقه اي که برنگ قرمز است و د ر اوائل بهار ظاهر مي شود و دیگری ساقه نازا که برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد مي کند و مصرف طبي درد . دم اسب در کشورهاي اروپا، آسیا و ارتفاعات هیمالیا و شمال ایران بطور خودرو می روید.

 ترکیبات شیمیایي:

گیاه دم اسب دارای اسید سال سيليك ، اسید لیوئيك اسید مالك ، اسید اگزاليك ، اكويس تونین ، اسید اکوس تيك ، دی متیل سولفون ، اکوتي نيك ، يك ماده تلخ ، يك ماده رزيني ، چربي ، ساپونین و همچنین داراي مقدرزیادي (در حدود 70%) سيليس مي باشد آزمایشات متعدد نشان مي دهد که دم اسب مقدار بسیار کمي طلا نیز دارد .

خواص داروئي:

براي رفع گلو درد و ورم گلو جوشانده دم اسب را غرغره کنید .

کمپرس آن برای برطرف کردن دردهای آرتروز و روم مفاصل مفید است .

برای درمان التهاب چشم ، چشمان خود را با جوشاندہ دم اسب بشوئید .

ضرب خوردگي قسمت های بدن را با کمپرس دم اسب التیام دهید .

طرز استفاده:

دم کرده : يك قاشق مربا خوری از گیاه خشك را در يك ليوان آب جوش ریخته و براي مدت 10 دقیقه دم کنید .

جوشانده : مقدر 100-80 گرم گیاه خشك را در یك لیتر آب جوش ریخته و بگذارید برای مدت نیم ساعت بجوشد سپس آنرا صاف کرده و بمقدار يك فنجان قبل از هر غذا بنوشید .

شراب دم اسب : 30 گرم گیاه خشك را در یك لیتر شراب سفید ریخته و بمدت دو هفته بگذارید بماند. البته هر روز آنرا تکان دهید پس از این مدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربست نگهداري کنید . مقدر مصرف آن يك لیوان صبح ناشتا مي باشد . و معمولا برای بند آوردن خونريزي استفاده مي شود . از این شراب براي شستشوي زخم ها نيز مي توان استفاده کرد .

گرد دم اسب : گیاه خشك شده را در آسیاب برقي بریزید تا بصورت پودر دراید . مقدر مصرف پودر يك گرم قبل را هر غذا است .

مضرات :

این گیاه را نباید اطفال خردسال و زنان حامله مصرف کنند مقدار مصرف زیاد آن نیز ممکن است باعث ناراحتي معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود .

نظرات کاربران

نظر بدهید